2017. március 20., hétfő

Vegán Zöldség Burrito


Nagyon szeretem ezeket a 'tasakokat', hiszen nagyon egyszerű őket elkésziteni és lényegében bármit beletölthetünk. 
A burrito szó jelentése „kis szamár”. A régi időkben a szamár hátára úgy pakolták fel a holmikat, hogy textilbe tekerték azokat ugyanúgy, mint ahogyan a burritóba beletekerik a töltelékeket. Egy utcai árus nevezte el így, mert mindig szamárháton hozta-vitte a húsos ételt. Mexikóból származik, általában töltelékként fűszeres marhahúst, rizst, fekete babot, avokádót és tejfölt tartalmaz - persze ezt variálják. Sok helyen kinálják különböző féle húsokkal, öntetekkel, zöldségekkel. Végtelen a sor. Én ma egy vegán-zöldséges verziót osztok meg veletek. Búzaliszt tortillát használtam, aki glutén érzékeny, az használhat akár kukoricából készültet, illetve vannak kifejezetten glutén-mentes változatok is. Minden esetre az összetevőket mindig el kell olvasni, mivel én találkoztam már olyannal ami tartalmazott tejport, vagy tojásfehérjét. 
Általában önmagában fogyasztják a tekercseket, de szoktam látni sültkrumplit mellette. Ma két ilyen változatot mutatok. A töltelék mindkét esetben ugyan az, a köret és a szósz változik.

Ehhez a változathoz rozmaringos sült miniburgonyát adtam (recept a bejegyzés végén található), jégsalátát, piros kaliforniai paprikát és sárga tormaszószt (recept lent)
Ezt a változatot sült édesburgonyával (hasonló elven készitem az összes sültkrumplit csak a fűszerek változnak - de a legfontosabb, nem használok sót a sajátjaimhoz, a fűszerek kellő izt adnak neki) és sárga fürtösparadicsommal tálaltam

Hozzávalók a 'Burritóhoz' (2 adag):

- 2 nagy liszt tortilla (aki glutén érzékeny, lehet glutén-mentes változatot is kapni)
- fél avokádó
- 120 gr gomba (szeletelve és megpiritva)
- 60-65 gr piros kaliforniai paprika (csikozva - használhattok bármilyet)
- 15 gr lilahagyma (apróra kockázva)
- 100 gr jégsaláta
- 120 gr sárga paradicsom (vagy amilyet szeretnétek)
- 1 darab édesburgonya (hagyományossal is készithetitek, különböző fűszerekkel forgatom össze - itt füstölt fűszerpaprika, fokhagyma- és hagymapor, kevés feketebors, a sütés pedig ugyan az, mint a rozmaringosnál - bejegyzés alján)
- 70 gr vörös káposzta (nekem saláta formájában volt a hűtömben, mindig magamnak készitem. Pontos mennyiségeket nem tudok irni, de az alap - kis fej friss, zsenge káposzta gyalulva - személy szerint éles késsel papir vékonyságúra szeltem - amint elkészültünk az apritással, lerétegezem - egy sor káposzta, megszórom sóval és kristálycukorral, igy folytatom amig a zöldség elfogy, végül locsolok rá egy kevés gyenge ecetet - letakarom egy tányérral vagy fóliával és igy hagyom szobahőmérsékleten állni. Egy idő után elkezd levet engedni, néha meg szoktam keverni és kóstolni (előfordul, hogy tennem kell még ecetet), végül egy jól zárható dobozba vagy befőttes üvegben, hűtőben tárolom)
- torma szósz (50 g majonéz, 10 gr reszelt torma, izlés szerint feketebors, fokhagymapor, kapor és chili szósz; az egyikhez adtam plusz szószt is viszont adtam hozzá kurkumát) - az eredeti burritóban tejfölt és avokádót adnak, de én egy különlegesebb változatot szerettem volna!


Elkészitése nagyon egyszerű, a lapok egyik felét - a szélétől kb.2 cm -  megkenem a tormaszósszal és ráhalmozom a zöldségeket. Feltekerem, ennek is kétféle változatát láttam - erre a linkre pont egy vegán alapanyagokkal készült változatot láthattok: Vegan Burrito. 
A végén én is sütöttem, igaz fedő nélkül. (figyeljetek, mert a liszt tortilla nagyon füstöl!!!)
Tálaláskor érdemes félbe vágni, hogy lássuk a belsejét.

Rozmaringos sült borgonya

- 1500 gr burgonya (én ehhez mindig újkrumplit használok és nagyon szeretjük ezt a mini változatot is)
- 3 evőkanál oliva olaj
- 3 csipet só (én ezt használtam:  Himalája só - ez egy rózsaszin tengeri sófajta, sok kutatás szerint sokkal egészségesebb, mint a sima asztali só )
- 1 csipet őrölt kömény
- 2 csipet füstölt fűszerpaprika (a hagyományos is megfelelő)
- 1x 10cm-es szár friss rozmaring levelei


A zöldséget mossuk és daraboljuk (az újburgonyát soha nem hámozom csak szivacs segitségével megmosom). Egy közepes tálba teszem és elkészitem a fűszerkeveréket - olajba beleteszem a sót, köményt, fűszerpaprikát, a rozmaring leveleit egy éles késsel apróra vágom és ezt is hozzáadom, jól elkeverjük és összeforgatjuk a zöldséggel(ráönthetünk mindent a burgonyára is nem kell külön kevergetni!)



Tanultam egy fantasztikus trükköt nemrég és az elmúlt hónapokban előszeretettel használtam is. Olajban nagyon ritkán sütök ételeket, csak ha megkivánja (pl.: rántott hús - ezt havonta talán 1-2 alkalommal a páromnak, de például múlt héten csináltam krumplis lángost szójatejföllel, amit én is ehettem és ahhoz használtam zöldségolajat). Sült krumplit nagyon régóta sütőben sütök csak eddig szétszórtam egy nagy tepsiben és úgy piritottam de vagy forgatni kell folyamatosan, vagy ne sül meg rendesen. Viszont vannak a sütemény hűtésére való rácsok, ezeket egy tepsire téve használom, akár zöldségek akár húsok sütésére is. A következő képen láthatjátok is, erre pakoltam a fűszerezett krumplikat és persze a munkám megkönnyitése érdekében a tepsiket bevontam alufóliával (kevesebb mosogatás!!!). Ennek a technikának köszönhetően a krumpli egyenletesen tud átsülni és mindenhol megpirul. A tepsiket a sütőbe teszem és begyújtom 430°F / 220°C-ra. Körülbelül 35-45 perc alatt készre sütöm.



Remélem kipróbáljátok majd, észrevételekkel és kérdésekkel keressetek bátran, illetve ha van kérésetek - bármilyen ételt szivesen elkészitek vagy akár újraértelmezek! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése